top of page

Toiminnan kasvu ja yrityksen perustaminen

  • Writer: Jukka Leikola
    Jukka Leikola
  • 5.3.
  • 1 min käytetty lukemiseen

Päivitetty: 15.3.

Elokuun alussa 1932 Arne oli ryhtynyt myös Shellin huoltoaseman hoitajaksi Lohjalla. Hänen autojaan ajoivat Vikströmien yläkerrassa yhtä aikaa asunut Lauri V Jokinen, Laine ja jotkut muut.


Arne Andersson oli siis jo tehnyt aikataulujen ja jatkoyhteyksien muodossa yhteistyötä August Hongiston kanssa. Oli luonnollista, että yhteistyökumppaniksi valikoitui myös alalla aloittanut vaimon veli Sigurd Wikström. Aluksi yhteistyö oli kokeilua ja mukana oli myös Viljo Vikström.

Vuodesta 1931 aloitettu yhteistyö sai epävirallisen nimen ”Lohjan yhtyneet Linja-autoliikennöitsijät”.


Lohjan yhtyneet Linja-autoliikennöitsijät ilmoitus Länsi-Uusimaa lehdessä 12.6.1931.
Lohjan yhtyneet Linja-autoliikennöitsijät ilmoitus Länsi-Uusimaa lehdessä 12.6.1931.

Tämä ei ollut mitenkään kiinteä yhteisö, vaan eräänlainen nimi jäsenten toisiaan tukevalle renkaalle, jonka sisällä kullakin on suhteellisen laaja vapaus toimia. Se valoi kuitenkin yhteenkuuluvaisuuden tunnetta ja toiminnallista turvallisuutta vähemmän kokeneille Vikströmin veljeksille. Esimerkiksi rikkoontuneen auton tilalle saatettiin lainata hetkeksi toisen autoa. Koko joukon eduista huolehti ja niitä ajoi Shellin asemalta käsin Arne nopeasti luomillaan suhteillaan ja onnistuneilla ratkaisuillaan.

 

Yhteistyö jatkui muutaman vuoden ja johti lopulta vuonna 1935 yrityksen perustamiseen. Näin syntyi Oy Lohjan Liikenne Ab, jonka toimitusjohtajaksi tuli Arne Andersson. Yhtiöjärjestyksen laati varatuomari Jussi Sormanen, joka oli Linja-autoliiton lainopillinen asiamies.

Yhtiösopimus allekirjoitettiin 29.12.1934 ja siinä todettiin, että kaikki kolme perustajaa omistivat tasaeräiset osakemäärät. Arne Andersson 30 kpl, August Hongisto 30 kpl ja Sigurd Wikström 30 kpl. Kauppa- ja teollisuusministeriö vahvisti yhtiöjärjestyksen 12.1.1935.

 

Alun perin myös Viljo Vikströmin piti olla mukana, mutta veljesten riitellyn vuoksi Viljo jäi kokonaan pois. Järjestelyissä Arnea avusti Linja-autoliikennöitsijäin liiton asiamies, ekonomi Aarne Virkkunen.


 
 
bottom of page